Nacionalinės maklerių asociacijos naujai išleistoje 2024 m. būsto pirkėjų ir pardavėjų profilio ataskaitoje atskleidžiama, kad JAV pirmą kartą perkamų būstų pirkėjų rinkos dalis sumažėjo iki 24 % nuo 32 % praėjusiais metais. Ataskaitoje taip pat atkreipiamas dėmesys į pirkėjų amžiaus padidėjimą: bendras pirkėjų amžiaus vidurkis – 56 metai (pernai buvo 49), 38 metai pirmą kartą perkantiems (nuo 35), o pakartotinai perkantiems – 61 metai (nuo 58). . Ši kasmetinė apklausa, apimanti sandorius nuo 2023 m. liepos mėn. iki 2024 m. birželio mėn., yra pagrindinė NAR ataskaita nuo 1981 m., suteikianti įžvalgų apie būsto pirkimo ir pardavimo tendencijas.
Pasak NAR vyriausiosios ekonomistės pavaduotojos Jessica Lautz, „JAV būsto rinka yra padalinta į dvi grupes: pirmą kartą pirkėjus, kurie stengiasi patekti į rinką, ir dabartinius būsto savininkus, perkančius grynaisiais“. Ji paaiškina, kad aukštos būsto kainos, didelės hipotekos palūkanų normos ir mažos atsargos reiškia, kad pirmą kartą pirkėjai yra vyresni ir turi didesnes pajamas nei ankstesnės kartos. Ir atvirkščiai, dabartiniai namų savininkai gali panaudoti būsto kapitalą pirkdami grynaisiais pinigais arba didelius pradinius mokėjimus už didesnius namus.
Ataskaitoje rodoma, kad 2023 m. visų namų pirkėjų vidutinės namų ūkio pajamos siekė 108 800 USD, o 2022 m. – 107 000 USD. Pirmą kartą pirkėjų vidutinės pajamos padidėjo iki 97 000 USD nuo 95 900 USD, o pakartotinių pirkėjų – iki 114 300 USD nuo 111 700 USD. Susituokusios poros sudarė 62 proc. pirkėjų, vienišų moterų pirkėjų padaugėjo iki 20 proc., o vienišų vyrų sumažėjo iki 8 proc., o nesusituokusių porų – iki 6 proc. Vienišų moterų, pirmą kartą perkančių moterų, skaičius taip pat padidėjo 5 proc.
Kalbant apie įvairovę, 83 % naujausių pirkėjų nurodė, kad yra baltieji arba baltaodžiai, 7 % – juodaodžiai arba afroamerikiečiai, 6 % – ispanai arba lotynų kilmės, 4 % – Azijos arba Ramiojo vandenyno salų gyventojai, 3 % – kitos tautybės. Be to, 73 % neseniai pirkėjų namuose neturėjo vaikų iki 18 metų, o tai yra didžiausias užfiksuotas rodiklis.
Daugiakartių namų pirkimas taip pat išaugo iki 17%, didžiausio rodiklio duomenų serijoje, o tai lėmė tokie veiksniai kaip išlaidų taupymas (36%), senstančių tėvų priežiūra (25%), suaugusių vaikų, grįžtančių namo (21%) ir suaugusių vaikų niekada neišsikraustė (20 proc.). Lautzas pažymėjo: „Esant neįperkamai būsto rinkai, daugelis šeimų padvigubėja. Labai svarbu sutaupyti išlaidas, o pernelyg didelės nuomos ir būsto kainos reiškia, kad jauni suaugusieji lieka namuose arba grįžta. Vyresni giminaičiai taip pat persikelia, nes keičiasi prioritetai.”
Nekilnojamojo turto agentai atliko gyvybiškai svarbų vaidmenį – jų paslaugomis naudojosi 86 % pirkėjų, o tai yra didžiausias rodiklis tarp informacijos šaltinių. Agentai buvo laikomi vertingiausiu ištekliu ieškant namų – 88 % pirkimų buvo atlikti per agentą arba tarpininką. Beveik 90 % pirkėjų pranešė, kad yra patenkinti savo agento reagavimu, žiniomis, sąžiningumu ir žmonių įgūdžiais, o 88 % rekomenduotų arba pakartotinai naudotų savo agentą.
2024 m. vidutinis pradinis įnašas buvo 18 % visiems pirkėjams, 9 % pirmą kartą perkantiems ir 23 % pakartotinai perkantiems – aukščiausias lygis nuo 1997 m. pirmą kartą perkantiems ir 2003 m. pakartotinai perkantiems. Pirmą kartą pirkėjai daugiausia pasitikėjo santaupomis (69 proc.), paskolomis ar dovanomis – 25 proc., finansiniu turtu – 21 proc., palikimu – 7 proc. Grynaisiais sumokėta rekordinė 26 proc.
Įprasto pardavėjo amžius padidėjo iki 63 metų, o 69 % pardavėjų buvo susituokusios poros, palyginti su 65 %. Pagrindinės pardavimo priežastys buvo noras būti arčiau šeimos ir draugų (23%), mažesnio būsto poreikis (12%), per dideli namai (11%) ir mažiau geidžiama kaimynystė (10%).
Lautzas pažymėjo, kad šeimos ryšiai daro didelę įtaką sprendimams dėl nekilnojamojo turto: artumas draugams ir šeimai dabar yra pagrindinė pardavimo priežastis, o patogumas su šeima ir draugais pirkėjams tampa vis svarbesnis. Mažiau dėmesio skiriama darbo vietoms, galbūt dėl daugiau vyresnių pakartotinių pirkėjų ir nuolatinio nuotolinio darbo lankstumo.
Dauguma pardavėjų (90 %) naudojosi agentu, palyginti su 89 %, o tik 6 % pasirinko parduoti pagal savininką – tai visų laikų žemiausias rodiklis. Dauguma (87%) pardavėjų teigė, kad tikrai (72%) arba tikriausiai (15%) rekomenduotų savo agentą būsimiems sandoriams.